reklama

Inšpirácia udrie nečakane odvšadiaľ....

Angelina Jolie ak temná elfka, či Uma Turman v úlohe tajomnej vedmy...nehovorím o žiadnom trháku z Hollywoodskej produkcie, ale o filme, ktorý možno raz vznikne na námety fantasy románu Miešanci z pera slovenskej spisovateľky Alexandry Pavelkovej. Zdá sa vám to nereálne? Mne nie, tú knižku som totiž čítala a môžem vám povedať, že by ten film bol rozhodne tisíc ráz lepší ako Súmrak. Ale kto je vlastne autorka tohto mnou tak ospevovaného diela? Nuž nechám ju nech sa vám v nasledujúcom rozhovore predstaví sama.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Spomínate si ešte na to ako ste písali svoj prvý príbeh?

Samozrejme. Nejaké pokusy boli aj predtým, ale mojou prvou naozajstnou poviedkou bol príbeh o žabe, ktorá sa naučila lietať a potom žila v oblakoch. Napísala som ju v šiestej triede.


Ktoré z vašich diel považujete za najvydarenejšie? Máte nejakú obľúbenú postavu?

Takmer každý autor považuje za najvydarenejšie svoje ostatné dielo, pretože mu ešte najviac rezonuje v mysli - pričom od ostatných sa už odosobnil. Preto je to u mňa asi poviedka Barva (Farba), ktorá vyšla vlani v antológii Memento Mori. Mojou najobľúbenejšou postavou ale zostáva elf Elerrig z Miešancov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Stalo sa vám už, že ste plakali za postavou, ktorú ste sama zabili?

Myslím, že nie, väčšina z nich si to totiž zaslúžila :) Ale niektoréj postavy je človeku naozaj ľúto. Napríklad vlkodlaka Dragovíta z poviedky Príchod zimy (Prísaha), ale Smrť bola jeho vlastnou voľbou.

Dávate prednosť šťastným alebo smutným koncom?

V živote mám rozhodne radšej, keď sa veci skončia dobre, i keď to tak, bohužiaľ, vždy nevychádza. Podobne je to aj s príbehmi - vždy ide o niečí život.

Máte nejakého obľúbeného autora prípadne idol?

Isteže. Je veľa autorov, ktorých romány sa mi páčia, napríklad Feuchtwanger, Márquez, Sapkowski, Card, Clarke, atď. Idol nemám, ale raz (o veľa veľa rokov neskôr) by som sa chcela priblížiť k tomu, čo predstavuje Starenka Oggová ;-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa čoho vyberáte svojim postavám mená?

Najmä podľa prostredia, z ktorého postavy pochádzajú. Samozrejme, v cykle o vedme Vimke majú skoro všetci mená, ktoré slovenskému uchu znejú známo. Rada sa s menami hrám. V románe Piesok vo vetre má takmer každá postava meno, ktoré v perzskom jazyku predstavuje najvýraznejšiu vlastnosť tejto postavy. V Miešancoch som zasa hojne čerpala z latinských názvov rastlín, napríklad hlavná hrdinka má v preklade meno blízke tomu, čomu na Slovensku hovoríme „divozel". 

Akú knihu máte teraz na nočnom stolíku?

Kavárna šílenců, ale je tam už dosť dlho, tento diel Anity Blakeovej nepovažujem za veľmi vydarený, preto som si ho musela prehryznúť Učedníkom Alvinom.
Čo vás pri písaní najviac inšpiruje?Život, ľudia, skutočné ľudské príbehy a poučenia z nich plynúce. Príbehy, ktoré som čítala alebo videla, a neskončili sa alebo neprebiehali tak, ako by som si ich predstavovala ja. Všetko, na čo sa pozriem, čo počujem, ovoniam, ochutnám, chytím si do ruky a na čo si pomyslím. Inšpirácia udrie nečakane z odvšadiaľ, napríklad aj z náprotivného sedadla autobusu MHD.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na čom momentálne pracujete?

Momentálne pracujem na oveľa viac veciach, ako je možné v najbližších rokoch dokončiť. Stále mám nedokončený román, z ktorého som si urobila drobný exkurz do poviedky Farba. Ďalej mám rozrobenú jednu conanovku a 13 ďalších vecí. Mala by som prioritne pracovať na objednanej poviedke do antológie, ktorá by mala vyjsť začiatkom budúceho roku, ale o všetok čas a sily ma momentálne oberajú oveľa prízemnejšie starosti, a to prestavba rodinného domu.

Píšete v češtine aj v slovenčine, ktorému jazyku dávate prednosť?

Slovenčine, prirodzene.

Čo si myslíte o slovenskej fantastike?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na túto otázku neexistuje odpoveď, ktorá by sa vošla do interview, nechajme to.

Píšete filmové recenzie, videli ste v poslednom čase nejaký film, ktorý vás zaujal?

Ostatný film, ktorý ma skutočne zaujal, bol Solomon Kane, síce nič dokonalé, ale taký príjemne temný mrazivý výdych drsnej fantastiky v týchto uslintaných časoch človeku chýbal. Také veci sú jedny z tých, ktoré inšpirujú :). Páčia sa mi niektoré seriály, napríklad True Blood, Eureka alebo The Big Bang Theory, pri nich sa neviem dočkať ďalšieho dielu.

Ak by ste mali možnosť natočiť film, alebo anime, o čom by bol?

V podstate mám nutkanie pretočiť takmer každý film, ktorý vidím (okrem napríklad spomínaného Solomona Kanea, ale aj odtiaľ by som vyhodila jednu scénu). Jednoznačne, keby som mala možnosť, prekopala by som napríklad Inception - škoda takého skvelého materiálu. Iste by som rada raz robila vlastného Batmana, čo i len jediný animovaný diel. 

Ktoré zo svojich diel by ste rada videli sfilmované?

Všetky :) Naozaj, už pri písaní mi veľmi pomáha predstaviť si príbeh ako hraný či kreslený film, len namiesto obrazu a zvuku treba využiť prostriedky, ktoré nám poskytuje písaný jazyk. Už pri prvých poznámkach a tvorení postáv sa snažím vidieť si ich ako naozajstných ľudí, prípadne hercov. Pri dokončovaní si poviedku či román alebo ich časti mnohokrát púšťam v hlave ako film, postupne dopracúvam detaily, doťahujem súvislosti a následnosti. Ak by som nazrela na vec ako filmový producent, z komerčného hľadiska by sa zrejme veľmi príjemne dal urobiť film z Piesku vo vetre či Miešancov. Aj úlohy už mám rozdelené - vedmu Aoibhneas hrá Uma Thurmanová, knieža Uštara by hral Oded Fehr, temná elfka Dubh Eala by najlepšie pristala Angeline Jolie. Rolu rezbára Gealacha by som ponúkla Zacharymu Quintovi, a aby som neobchádzala slovenských hercov, lesného elfa Noleho by zahral Milan Bahúl a horára Metuša - Verbaskinho otčima - Andrej Mojžiš (ktorý mal nedávno 85 rokov, k čomu si mu týmto dovoľujem srdečne pogratulovať). A, samozrejme, Šajdánom by nemohol byť nikto iný ako Ivo Gogál. Keby nedochodili peniažky na rozpočet, dokonca aj product placement už mám premyslený, napríklad Aoibhneas by v nenápadných flashbackoch nazerala do minulosti, prítomnosti a budúcnosti s pomocou nemenovaného obľúbeného vyhľadávacieho portálu. 

Ak máte nejakú chvíľku len tak sama pre seba ako ju využijete?

Cez obedňajšiu prestávku chodím nakŕmiť a vyhladkať dvoch túlavých kocúrov, ktorých niekto vyhodil na parkovisku budovy, kde pracujem. A vypisujem inzeráty, kde im hľadám skutočný domov. Večer rada siahnem po peknej knihe, pustím si nejaký film alebo radšej jeden diel seriálu, cez víkend idem do lesa. Zušľachťujem záhradu, hrám sa s našimi mačkami alebo robím nejaké šperky z drôtu. Ale to si len tak matne spomínam, pretože takýchto chvíľ je, bohužiaľ, v ostatných rokoch strašne málo.

Čo by podľa vás mohlo motivovať mladých ľudí, aby viac čítali?

Pozerať úspešné filmy natočené podľa úspešných kníh. Funguje to takmer dokonale :)


Kristína Zaťková

Kristína Zaťková

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zelenooká Tolkienistka, ktorá verí, že keď človek chce dokáže všetko aj stvoriť svet a preto píšem poviedky :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu